Od Abee...

"Úžasná konzerva, chodím sem s otvírákem, pootveřu a čichám ten smích, lásku, klasiku, čichám ty perly, to úžasné počasí, to přátelství.

Až mi bude smutno, tuhle konzervu plnou štěstí prostě sežeru."

sobota 22. prosince 2012

Pětky za nesplněný domácí úkol a chybějící pomůcky? Ou jé!

Uf, tak mě zas jednou něco nadzvedlo ze židle. Tedy lépe řečeno z postele - článek na novinkách ohledně špatných známek, zapomenutých úkolů a nepřinesených pomůcek.

Jako (doufám) budoucí učitel výtvarky sem se během studia hodněkrát setkala s názory, že výtvarka coby talentový předmět by se neměla vůbec hodnotit, protože to žáka traumatizuje. Nic ve zlém, ale nehodnotit není řešení. Pokud naučíme dítě, že když mu něco nejde, tako to zkrátka nebudeme hodnotit, nedáváme mu příliš dobré ponaučení do života. A že ho budeme traumatizovat?! Proboha! 

Občas se mi zdá, že děláme z dětí větší chudáčky než jsou! Nenuťme je ve školce nic dělat nebo budou traumatizované! Nepouštějme do školky čerta a Mikuláše, abychom je netraumatizovali! 

O něco více souhlasím s názorem, že u takového předmětu, jako je výtvarka, by se mělo hodně pohlížet na snahu žáka. Pakliže se snaží, má evidentní zájem o předmět, ale do vínku mu nebyla dána největší míra šikovnosti, mělo by dostat i tak jedničku. Fajn, dejme tomu. 

Pak tu máme ovšem "přední odborníky", kteří tvrdí, že "jim v tomto případě připadá ohodnocení známkou pět velmi neefektivní, protože v podstatě ten žák není hodnocen za výkon, ale za přístup.“ No a?! I přístup a zájem žáka by měl být v klasifikaci také zahrnutý! A ještě více v případě výtvarky, kde by se tedy, dle velkého množství názorů měl hodnotit hlavně přístup! Pakliže ani ten nemohu klasifikovat, ale zabývat se výkonem žáka by pro něj bylo stresující, co mám tedy jako pedagog výtvarky hodnotit?! Asi to, zda žák dorazil na hodinu v adekvátním přezutí.

Opusťme nyní výtvarkou výchovu a uvědomme si opět, co přinášíme dítěti do života, pokud mu budeme POŘÁD A POŘÁD v něčem ustupovat ze strachu, že by bylo vystaveno stresu. Spíš tím dosáhneme toho, čeho se tak bojíme - dítě bude stresující se chudáček nebo rozmazlený floutek, zvyklý, že pokud nesplní nějakou ze svých povinností, nic se neděje. 

A to je přesně to, o co mi jde - oni "přední odbornící" v článku považují za neadekvátní hodnotit pětkou nepřinesený úkol nebo chybějící pomůcku. Ale proč? Pakliže v práci nesplníte úkol, který máte zadaný, taky budete potrestán - strhnou vám prémie nebo přijdete o práci. Jedinci, kteří nepochopí, že povinnosti musí plnit, jinak jsou za ně určité sankce, to budou mít v obyčejném světe dost těžké.

Samozřejmě existují mémě drastické a stejně efektní metody , kterak dítě naučit plnit úkoly a nosit si pomůcky - zapomenout jednou, dvakrát může přece každý. Jistě si někteří z vás vzpomene na systém trestných bodů nebo tzv. malých pětek - za pět malých jedna velká. To zamená, že pokud pětkrát zapomeneš nebo nesplníš úkol, případně si nedoneseš kalkulačku, máš velkou pětku do žákovské. Tato metoda je, dle mého názoru, velmi adekvátní, a šla by snadno aplikovat i na již zmiňovanou výtvarnou výchovu - pětkrát nemáš referát? Pětka! Pětkrát sis nedonesl pomůcky? Je mi líto...

Samozřejmě, pakliže jde o dítě, které nenosí pomůcky a úkoly opakovaně, bylo by na místě zjistit proč - odhalit důvod a řešit ho. Může se jednat o špatné sociální zázemí nebo nepochopení látky a v takovémto případě je vskutku pětka neefektivní.

Ale lidi, každý díťátko není v takové situaci. Ve většině případů jde spíše o to,že zkrátka zapomněli nebo se jim nechtělo. A názor, že "by si měl učitel s dítětem nejprve sednout a debatovat", je více než zcestný a pošetilý - hlavně při představě, že máte ve třídě třicet dětí, tři z nich nemají úkol a dva si nedonesli pomůcky. A vyučovací hodina má stále jen 45 minut...

3 komentáře:

  1. Jé Pavlí mluvíš mi z duše! A doufám, že učit vážně půjdeš, bude Tě třeba :)

    Linda

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuju moc :). Když sem se pak dívala do komentářů pod články, trochu mě potěšilo, že ve většině případů to sou názory podobné mému. Ovšem pár z nich mi také trochu zvedly tlak - například když tam nějaký chytrák povídal, že domácí úkoly odkazují na neschopnost pedagoga učit děti ve škole...to mě taky může namíchnout!

    OdpovědětVymazat
  3. To se nenech, to psal nějakej chuděra, kterýmu ty úkoly nikdo nedával a tak se nestih nic naučit :) Podobný názor měla i jedna naše VŠ pedagožka, která nám říkala, že úkoly jsou hloupost protože "jak je jako chcete přinutit, aby je psali?"

    L.

    OdpovědětVymazat